V Líšni budeme mít čtyři veřejné nabíječky pro elektrokola. To je dobrá zpráva: podobných kol pořád přibývá a umožňují sport a dopravu i těm z nás, kteří už bychom na vlastní pohon daleko nedojeli. Špatná zpráva je, že jejich financování městskou částí není průhledné a vzbuzuje pochybnosti.
Rozmístění stanic najdete na této mapce: barevné čáry označují cyklotrasy podle aktuálního brněnského Generelu cyklistické dopravy, fialové jsou plánované nabíječky.
Objeví se u České televize a u restaurací Potrefená husa, Kadlcův mlýn a U Fidela.
Pořízení nabíječek vítáme a na cyklistickou sezónu se těšíme. Nelíbí se nám ale neprůhledný způsob, jakým se na financování stanic podílí městská část:
- na té televizní Líšeň zaplatí celou nabíječku a dále se podílí úhradou energie 500 korun měsíčně a symbolickým nájemným
- Kadlcovu mlýnu přispějeme částkou 20 000, zbytek nákladů uhradí majitel
- naopak za nabíječky U Fidela a před Husou zaplatí majitelé jen 20 000, zbytek hradí městská část
- celkové náklady nás potom vyjdou na 225 000 korun.
Pan starosta rozdíl vysvětluje tím, že některé pozemky pod stanicemi jsou v majetku městské části a jiné ne. Jenže výběr míst neinicovala městská část a nevychází z potřeb cyklistů (popsaných třeba právě v cyklogenerelu). Za panem starostou prostě přišli majitelé hospod s návrhem na lákadlo pro zákazníky a takhle – každý jinak – se domluvili. (Pan starosta to popisuje na zasedání zastupitelstva v čase 0h:45min.)
Takový přístup není transparentní. Smysl by dávalo, aby
- městská část sama rozhodla, kolik nabíječek na svém území chce
- vypsala výzvu otevřenou všem, kdo o stanici před svým podnikem stojí
- vybrala nejvýhodnější nabídky s ohledem na blízkost cyklotras a náklady, na kterých je navrhovatel ochotný se podílet
- a až potom akci realizovala.
Stávající postup vede k tomu, že konkurenční výhodu získá ten podnik, který má ostřejší lokty nebo větší přízeň pana starosty. (Celou akci schválila jen Rada městské části a zastupitelstvo se o ní dozvědělo až zpětně.) Není přitom jasné, jestli by za stejnou cenu nemohla Líšeň mít nabíječek víc nebo na vhodnějších místech.
Jak to vidíte vy a kde byste cyklonabíječku nejvíc uvítali?